På den här sidan finns tips till dig med författardrömmar eller till dig som just har släppt din första bok


Här finns texter ur mina böcker, och här kommer du till förstasidan med agendor och bilder.

Här följer några misstag och lärdomar som jag gjorde efter det att jag fick min första bok utgiven 2013. Obs, se varningen. 


 


 


 


 


Hur går man vidare efter att ha fått tidigare redovisade insikter och fakta klart för sig? Jag bestämde mig för att göra en nulägesanalys. Vad har jag på min planhalva respektive vad har jag inte. Se ett exempel nedan.

När jag hade kommit så här långt insåg jag att det var dags att göra som med alla andra affärsprojekt, med andra ord att formulera mål för mitt skrivande och författande.

Nedan ser du ett exempel på hur mål och affärsidé kan se ut. Mål ska anges  så att de är klart mätbara samt mer luddiga - icke mätbara.

Mål
Mitt mål är att på sikt försörja mig på skrivandet genom att:
 - Sälja minst 2000 av min bok.
 - Skriva spännande bladvändare med kvalité.
 - Sträva efter att utvecklas och bli bättre på hantverket, bland annat genom att vara lyhörd för testläsare, lektörer och redaktörer.
 - Arbeta aktivt med marknadsföring på Facebook och hemsidan, samt ha kontakt med bibliotek och butiker.

Affärsidé
Att tillhandahålla marknadens intressenter underållande och lönsamma produkter till målgruppen kvinnor 40+.


Hur får jag min bok såld?
Med mål och affärsidé klara var det dags att gå vidare till hur jag skulle bära mig år för att infria dem. Först ut kom försäljningen, som jag inte var nöjd med. Jag frågade mig hur min "butik" såg ut. 


Hur många försäljningsställen har du? Hur många borde du ha?

Jag upptäckte att de försäljningsställen som fanns inte räckte till för att infria mina försäljningsmål. Därför gjorde jag en uppställning över möjliga försäljningsställen.
Sedan ställde jag mig frågan vilka försäljningskanaler jag borde satsa på.

För att infria sitt mål behöver man också jobba med sitt författarskap.

Jag ställde mig frågan var jag behövde synas för att sprida mitt författarskap dit jag ville.

Lider du av självuppsatta hinder som står i vägen för att du ska komma ut med dina böcker eller ditt författarskap?


Dags att kavla upp ärmarna!
Här kommer några förslag till vad du kan göra för att sälja din bok och sprida ditt författarskap.

Fastställ din marknad och bearbeta den
- Besök bibliotek och fråga om de har dina böcker, om inte erbjud gratisex. 
- Erbjud boken i goodiebag.
- Stå i förlagets monter på bokmässan (eller vid andra bokbord) hela tiden, alla dagar och prata med kunder.
- Lotta ut böcker på hemsidan.
- Erbjud andra författare att vara gäster på FB och hemsidan (så att dina gillare får något nytt).
- Maila kortfattat till tidningar och berätta om dina böcker och dig. 
- Ha alltid med dig en bok om någon visar intresse.
- Ha alltid visitkort med kortfattad info om dina böcker.
OBS! Kortfattat gäller all information (om inte mottagaren speciellt bett om annat), ju längre text, desto färre intressenter. Kortfattat = max två till tre meningar och då om boken, inte dig. Intresset för dig kommer på köpet om boktexten är lockande.


Hur ”får man in foten” i en butik för ett event?
- Mail till butik ska hållas kort och konkret och med all info direkt i mailet.
- Ditt namn.
- Vad vill du/ni.
- Hur går eventet till.
- Hur marknadsför du/ni eventet.
- Vad behöver du/ni från butiken? (bord, skyltar mm).
- Kort presentation av dig/er.
- Ett exempel på ett genomfört event som mottagaren kan relatera till.
- Länkar till era/dina sidor.
- Bilder på titlar och författare.
Övrigt att tänka på vi kontakt med butiker och dess personal:
- Allt som görs i butiken görs med deras affärsidé och mål i sikte. Ryms ditt event/erbjudande inom den ramen? Tjänar de något på det?
- Tid är pengar för butiker. Varenda krona och arbetad timma måste användas på det mest effektiva sättet. Ta upp så lite av deras tid som möjligt.
- Alla butiker har en kundprofil. Fråga efter profilen eller googla och anpassa eventet/författarna efter denna.

Den 18/5-17:
Dagens tips till dig med författardrömmar eller till dig som just har släppt din första bok: I går handlade det om hur man kan få till ett bokevent (signering mm) i en butik. I dag fortsätter vi med vad butiken och kunderna har för förväntningar på eventet, dvs eventets mål.

Var tydlig både med att exponera din bok och att det är du som är författaren.


Sammanfattning
Arbeta med ditt författarskap
- Sätt upp klara mål/syften med din verksamhet.
- Gör en affärsidé.
- Ha en författarsida på FB och se till att få gillare.
- Ha en privat sida på FB varifrån du kan bjuda in till författarsidan.
- Besök bibliotek och fråga om de vill ha dina böcker.
- Maila, ring och skriv till redaktioner för tidningar som vänder sig till din målgrupp. 
Öppna din ”butik”
- Samarbeta med andra författare och besök mässor, 
marknader, butiker, bibliotek mm.
- Skicka mail, brev, besök och ring butiker.
- Ha en hemsida med butik.
- Länka till hemsidan från FB.
- Skaffa rollup, fina skyltställ och skyltar.
- Exponera med många ansikten.

Sista tipset till dig med författardrömmar eller till dig som just har släppt din första bok:
Här följer ännu några kategoriska (och smärtsamma) sanningar: Det faktum att du och jag har släppt en bok är inget som allmänheten gör vågen för. Ingen kommer att stå på kö vid ditt signeringsbord eller ropa "äntligen!", när boken kommer ut. Teve kommer inte att ringa för att boka in dig till ett debattprogram och ingen tidning kommer att tjata för att få göra en intervju eller recensera din bok. Biblioteken och bokhandlarna kommer inte att bli så imponerade att de kastar sig på datorn för att beställa boken. Inte kommer heller förlaget att slå knut på sig för att marknadsföra din bok. Så ... ska det bli något sålt, är det upp till dig, ska det bli några artiklar är det upp till dig och ska det bli några recensioner är det också upp till dig.
Om ovanstående inte stämmer in på dig och din bok tillhör du en försvinnande liten minoritet. Gör då vågen, pussa fru Fortuna på pannan och förvalta pundet väl, du kommer att behöva det till nästa bok. För oss andra är det som sagt bara att kavla upp ärmarna och sätta igång. Slutligen, det finns alltid folk som är anhängare av devisen "du ska inte tro att du är något", de har FEL. Du är en person som har lyckats ge ut en bok och därmed infriat en dröm. Var glad! Lycka till!

Föredrag om författarskapet - allt man behöver veta innan man bestämmer sig för att ge ut sin första bok.

Här tar jag upp vad man behöver tänka på innan man skickar manus till förlag, skriver på ett kontrakt eller bestämmer sig för att bli egenutgivare.

Om hur man får sin bok såld samt hur man sprider sitt författarskap

Föredraget är uppdelat i fyra punkter:

Del 1.
 - Förutfattade meningar, lärdomar och misstag om hur det är att bli utgiven.

Del 2.
 - Nulägesanalys.
 - Mål/syfte och affärsidé.

Del 3.
 - Val av strategi.

Del 4.
 - Genomförande.
 - Uppföljning.
 - Sammanfattning

Föredrag om hur man startar och driver ett effektivt nätverk
I föredraget tar jag bland annat upp hur man kan arbeta med hemsida och FB samt vikten av struktur, tydlig organisation och fasta ramar.


Föredrag om hur man genomför ett framgångsrikt bokevent

I föredraget ger jag jag handfasta råd samt hur man kan arbeta med blanketter, brevmallar och checklistor.



Besök också gärna de andra flikarna där du kan lämna synpunkter, se min agenda, köpa signerade böcker eller provläsa ut mina böcker.